הסכם לחיים משותפים

מהו הסכם לחיים משותפים? הסכם לחיים משותפים הוא הסכם הנערך בין בני זוג שאינם נשואים וגם אין בכוונתם להינשא זה לזו, אלא לחיות כבני זוג ידועים בציבור, המנהלים משק בית משותף ומקיימים יסוד של חיים אינטימיים ביניהם מתוך זוגיות רגשית מלאה, ובו מוסדרים המשטר הרכושי הנהוג בין בני הזוג, וכן עניינים נוספים כגון אופן ההתנהלות הכלכלית השוטפת, הסדרים מתאימים במקרה של פרידה, אופן ביצוע הפרידה וכיוצ"ב.

מה ההבדל בין הסכם לחיים משותפים לבין הסכם ממון? הסכם לחיים משותפים בין בני זוג שאינם נשואים, דומה במהותו להסכם ממון בין בני זוג נשואים או העומדים להינשא, ואולם בעוד הסכם ממון בין בני זוג טעון אישור בית משפט או בית הדין הרבני כתנאי לתוקפו הרי שהסכם לחיים משותפים אין הכרח לאשר והוא בר תוקף מרגע חתימתו בידי הצדדים.

האם ניתן לאשר הסכם לחיים משותפים? כיום בהחלט ניתן לאשר הסכם לחיים משותפים בפני בית המשפט לענייני משפחה, וזאת מכוח סמכותו של בית המשפט לענייני משפחה לפי סעיף 3(ג) לחוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ"ה-1995 לאשר הסכמים בין בני זוג ידועים בציבור, גם אם אין תביעה תלויה ועומדת ביניהם. כאן המקום לאבחן ולציין כי בניגוד להסכמי ממון שבהם האישור הוא תנאי למתן תוקף להסכם, הרי שבהסכם לחיים משותפים האישור אינו תנאי למתן תוקף להסכם אלא מהווה אישור לכך שבית המשפט בחן אם ההסכם נחתם על ידי הצדדים מרצונם החופשי והאם הם הבינו את משמעויותיו ותוצאותיו כלפיהם בטרם חתמו עליו. לכך עשויה להיות משמעות עתידית אם וככל שמי מבני הזוג יבקש לטעון בעתיד כי חתם על ההסכם לחיים משותפים שלא מרצונו החופשי ו/או כי בעת שחתם לא הבין את משמעויותיו ותוצאותיו כלפיו, שכן לנוכח אישור בית המשפט יקשה עליו עד מאוד להוכיח את טענותיו בהקשר זה.

למידע נוסף אודות המשרד ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות הנך מוזמן ליצור עמנו קשר דרך הטופס המופיע בעמוד משמאל
משרד: 03-5172929
   |   נייד: 052-8820763   |   פקס: 03-5173090

כל המידע הנמסר באתר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות משום חוות דעת משפטית ו/או ייעוץ משפטי כלשהם. מובהר ומודגש בזאת כי המידע הנמסר באתר זה אינו מתיימר ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי אישי אותו חובה על כל אדם לקבל באופן אישי בטרם נקיטה בפעולה כלשהי המסתמכת על האמור באתר זה.